~**~**~


Eindelijk weer thuis. Eerst een kop thee en dan met mijn muziekboek naar de piano. Mijn tas zet ik op de trap neer en ga ik door naar de keuken. Waar ik mijn moeder zie en heeft ze thee klaar staan. Glimlachend geef ik haar een kus op haar wang.
'Hoe was het vandaag?' wilt ze weten.
Ik rol met mijn ogen terwijl ik een slok thee neem. Vervolgens pak ik mijn telefoon. Waar ik een app op heb om dingen te typen en een stem die het hardop zegt. 'Het valt al op dat ik niks zeg,' zegt de stem voor mij.
Waarop mijn moeder zucht. 'Weet je zeker dat je niet naar een universiteit wil waar ze rekening houden met je beperking?'
'Ik zit daar om wat te leren. Niet om de studenten naar de zin te maken.' Ik neem weer een slok. 'Maar ik ga verder met mijn huiswerk. Faye komt hierheen om mij te helpen voor muziek.'
Ze is verbaasd. 'Wat moet je doen dan?'
Een vraag die ik verwachtte en ben ik bezig met het antwoord. 'Oorspronkelijk moet ik een essay schrijven over welke muziek instrumenten ik kan spelen en welke mijn favoriet is. Maar daar wil ik een video bij doen om te laten zien én horen wat ik kan. Donderdagmiddag om vijf uur is de deadline.' Iets wat ik in de lunchpauze gevraagd heb en dat komt nog goed uit voor Faye ook want zij moet laten zien dat ze kan regisseren. Tegelijk is het haar project. Twee vliegen in één. 'Dus ik ga mijn muziekboek pakken en dan bij de piano zitten.'
Mijn moeder glimlacht. 'Ik heb een verrassing voor je. Loop maar mee.'
Iets wat ik doe en lopen we naar de ruimte waar de piano staat. Wat niet de enige instrument is, die er staat.
'Je muziekboek ligt ook hier.' Ze gebaard met haar hoofd naar de ruimte.
Ik kan zien dat het iets anders ingedeeld is. Nog steeds de piano, een paar gitaren en violen. Er staat nu tevens met een grote hoekbureau met een computer en twee schermen. Net als een mengbord, een paar microfoons en zelfs twee camera's. Nee, het is niet waar.
'Zo kun je ook dingen opnemen. Plus dat je hier eveneens de ruimte heb om je huiswerk te doen. De bibliotheek zit aan de overkant.' Ze is nog niet uitgepraat of ik omhels haar. 'Ik weet heel goed dat muziek altijd je hobby en passie is én blijft. Daarbij neem je zelf soms dingen op voor een tutorial of een nieuw nummer dat je zelf geschreven heb.'
Helemaal waar! Blij geef ik haar vier keer een kus als dank je wel. Allemachtig! Anders zit ik vaak met mijn laptop te puzzelen om de video te bewerken voordat het online gaat. Dan gaat de bel.
'Dat zal Faye wel zijn. Ik ga wel.' Mijn moeder verdwijnt dan.
Zelf laat ik mijn vingers de piano strelen. Mijn echte passie. God, op mijn tweede toonde ik interesse voor muziek en de instrumenten. Hoewel ze het me echt leerde toen ik vijf was.
'Jezus Kim,' reageert Faye en omhelst ze mij kort.
Breed grijnzend gaat mijn blik van haar terug naar de computers. Faye eerst. Door mijn essay voor muziek wil ik een video maken van de instrumenten die ik kan spelen. Terug in de keuken staat er een kop thee weer klaar en deze keer ook voor Faye.
'Je wilt dus een video maken voor muziek. Geef je boek eens?' Ze maakt een volg gebaar met haar vinger. 'Hier staat toch genoeg in om er wat uit te kiezen wat je kunt spelen met de piano, gitaar en viool? Alleen niet gelijk je mooiste werk...'
Mijn moeder knikt. 'Maak een top drie of zo en kies er daar één uit.'
'Nee,' onderbreekt Faye mijn moeder, 'een top vijf. Je krijgt nu eenmaal muziekles en dit is vast niet de eerste keer dat je een video wilt of moet maken.' Ze bladert door mijn muziekboek. 'Wel dat je dan je mooiste werk op nummer één zet en de rest daaronder. Daarna werk je van onder naar boven. Waarom? Omdat je dat kunt gebruiken voor je eindproject voor muziek.'
Ja, ergens klinkt dat wel logisch. Oké, dus een top vijf. Oh, dat gaat nog lastig worden. Nu nog iets componeren gaat tijd kosten. Tijd wat ik niet meer heb. De deadline is donderdag. 'Wat nog meer voor een video?' wil ik weten. 'Jij bent de regisseur.'
'Inderdaad,' glimlacht ze. 'Oké, je kent de muziekvideo's van tegenwoordig. Outfits, haar en make up. Misschien wilt je moeder helpen. Kijken hoe we de camera's moeten opstellen om alles zo goed in beeld te hebben. Dus het belangrijkste is de muziek compositie die je wilt spelen. Welk instrument draagt het nummer, wat komt er daarna bij en welk instrument moet er echt uitspringen.'
Daar moet ik over nadenken. 'In de essay moet ik schrijven welke instrumenten ik kan spelen, welke mijn favoriet is en waarom het zoveel indruk maakt,' vertel ik via mijn telefoon. 'We kunnen afspreken dat je mij helpt met regisseren van video's? Het helpt jou met je opleiding en voor mij is het voor muziek. Anders wel voor een video op YouTube.'
'Geen slecht idee, dus dan word ik momenteel je vaste regisseur. Top, maar nu eerst je video want je deadline is donderdag vijf uur.' Ze omhelst mij met één arm. 'Oké, jij maakt een top vijf van wat je in je boek hebt. Er is geen tijd om iets nieuws te componeren. Mam, wil je helpen met een outfit, make up en haar haren voor in haar video?'
Mijn moeder knikt meteen. 'Ja natuurlijk,' antwoordt ze.
Faye loopt weg en trekt mij met zich mee. 'Wil je ook iets met de orgel doen? Je speelt soms in de kerk.'
Nu schud ik mijn hoofd en typ ik op mijn telefoon. 'Nee, dat zal een verrassing zijn. Misschien voor mijn eindproject voor muziek.'
Ze lacht. 'Moet je doen. Goed, dan gaat het dus om je piano, gitaar en viool. Voor je compositie moet je een stuk zoeken dat vooral door de piano gespeeld wordt. Dat de piano de andere twee instrumenten door het stuk heen draagt. Zo zal de meeste aandacht naar de piano gaan.'

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen