Home > Columns > Kan niet bestaat niet

Kan niet bestaat niet Print deze column

211

breed | normaal | small

Mijn docent gebruikte laatst de woorden van Reuven Feuerstein: "Kan niet bestaat niet. Als er al een plafond is, dan ken ik hem niet." Ik zal jullie verder niet lastig vallen met allerlei theorieën van hem en andere grote pedagogen of filosofen - het blijven niet voor niets de sociale wetenschappen, dus niemand weet ondanks alle theorieën hoe het nou echt zit - maar dit vond ik wel een opmerkelijke uitspraak die ik met jullie wilde delen. Wat hiermee namelijk bedoeld wordt, is dat een mens nooit klaar is met leren, ongeacht leeftijd of beperking. Er is altijd wel een volgende stap mogelijk, zolang je in mogelijkheden denkt.
Natuurlijk kan je iets niet in één keer. Dat is zoiets als denken dat ik de marathon wel kan lopen omdat ik altijd van de computer naar de koelkast en weer terug loop. Die afstand voelt misschien wel lang - ik moet zelfs traplopen! - maar haalt het natuurlijk bij lange na niet bij de 42 kilometer van de marathon. Zou ik echter besluiten om eens achter mijn scherm vandaan te komen en te beginnen met een klein rondje hard te lopen en dat langzaam uit te bouwen, dan komt die marathon al een heel stuk dichter in de buurt.
Zoals iemand die al dagelijks vijftien kilometer hardloopt sneller klaar is voor de marathon en grotere sprongen kan maken met de opbouw dan iemand die nooit loopt, zo is dat denk ik met leren ook zo. Waar het ene mens een dag of een week over doet, doet de ander misschien een jaar of een heel leven over. Waar het ene mens grote stappen kan maken, zal de ander alles in hele kleine fragmenten moeten opsplitsen en uiteindelijk alsnog niet hetzelfde niveau halen. Dat maakt ook niet uit. Het gaat niet om je evenaren met anderen, al doet het onderwijs tegenwoordig misschien wat anders denken. Het gaat om het beste uit jezelf en jouw capaciteiten te halen.
Tenminste, zo zie ik het. Het leuke - of frustrerende - is dat er geen eenduidig antwoord te geven is. Er zijn zoveel theorieën dat er altijd wel een is die bij jouw visie op leren past. Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie het zien. Zijn er grenzen en beperkingen aan ons vermogen om te leren of kunnen we alles leren wat we willen?

Reacties:


Ardyn
Ardyn zei op 22 maart 2017 - 16:42:
Kan niet bestaat wel.
Om maar als voorbeeld te noemen, jij kunt niet dagenlang onderwater zijn zonder zuurstof.


Laleah
Laleah zei op 18 maart 2017 - 23:46:
Ik las ooit ergens dat zingen niet iets is waar je talent voor hoeft te hebben, dat kan je jezelf aanleren met genoeg oefening, en dan kan iedereen zingen. Er zullen limits zijn met wat je kan, maar volgens mij kan je jezelf inderdaad een boel leren. Meer dan je denkt in ieder geval ^^


Koffie
Koffie zei op 17 maart 2017 - 13:25:
Oh wauw, wat een leuke theorie!
Doe je ook iets met filosofie? ^-^


Fennec
Fennec zei op 15 maart 2017 - 14:21:
Ik denk dat er ergens wel grenzen zijn aan wat een mens aan kan om te leren. Niet alleen van wat hij/zij daadwerkelijk kan leren in hoeveelheid, maar ook wat een persoon mentaal aankan om te weten. Maar ik denk ook dat alles leren wat je WILT leren prima kan zonder die grens tegen te komen.


MacTavish
MacTavish zei op 15 maart 2017 - 13:01:
Dit is een heel goed geschreven column!
Zelf ben ik van mening dat iedereen op een andere manier leert en dat iedereen een andere ideale wijze van studeren heeft. Ikzelf doe langer over bepaalde dingen dan een jaargenoot van mij, maar maakt dat mij dom?