Tips voor character design

Hallo!

Ik teken al heel erg lang en heel erg veel, vooral in anime en animatie-stijlen, en een compliment dat ik vaak krijg is dat mijn characters altijd erg goed en erg origineel zijn. Character design is dan ook één van mijn favoriete dingen om te doen.

Met dit lijstje wil ik jullie graag even mijn tips geven, dingen die ik zelf ondervonden heb en dingen die ik heb gehoord en gelezen in online artikels, boekjes en videos.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

  1. Kies 3 basis karaktertrekken

    Een probleem dat ik vaak zie is dat sommige personages soms te vlak zijn, en andere weer veel te uitgebreid zodat de hoofdgedachte van hun personage verdwijnt in een massa onsamenhangende karaktertrekken.
    Een trucje dat ik hierbij vaak gebruik is om eerst heel erg veel karaktertrekken en elementen op te schrijven die ik aan mijn personage wil geven, en dan 3 hoofdgedachtes te onderstrepen. Deze 3 basiselementen zou je het meeste moeten benadrukken in je personage en zijn eigenlijk een soort korte omschrijving van de persoonlijkheid van je personage, zodat lezers meteen een duidelijk beeld krijgen van die persoon. De andere persoonlijkheids-trekjes die je hebt opgeschreven horen ook bij het personage, maar zijn niet even belangrijk als de 3 die je hebt aangeduid.

  2. Baseer je op personen die je kent

    Als je een erg menselijk personage wilt creëren en je doel is om je lezer met hem/haar te doen meevoelen, zorg er dan voor dat je een persoon in je achterhoofd houd die als inspiratie dient. Het beste is om personen te nemen die echt bestaan, en geen fictieve personages. Ik haal vaak mijn inspiratie uit mensen uit mijn vriendengroep, familieleden of historische figuren. Ook even benadrukken, baseer je op die persoon, ga hem/haar niet helemaal kopiëren naar je personage want dat komt de originaliteit niet ten goede. Maak bijvoorbeeld kleine aanpassingen in de interesses, in hoeverre je personage introvert of extrovert is, in wat voor milieu of gezin hij/zij opgroeit ...

  3. Introvert tegenover extrovert

    Wees ook altijd duidelijk ofdat je personage eerder introvert of extrovert is. Dit is eigenlijk de basis van je personage. Kies ook wel een goede balans, zodat je niet alleen extreem introverte en extreem extroverte personages krijgt.
    Misschien is hij/zij wel eerst erg verlegen, maar als je hen leert kennen bloeit hij/zij open en blijkt dat je personage bruist van energie. Dan is die wel een introvert, maar niet in extreme mate.
    Iemand die heel erg luid is en altijd in de schijnwerpers staat en graag feest, maar verandert in een hele stille persoon en liefst een hele avond leest is een extrovert, maar niet in extreme mate.

    Je kan met deze begrippen heel erg goed spelen om een interessant personage te maken, om bepaalde interesses te doen clashen met elkaar, zoals in de voorbeeld dat ik heb gegeven (stilletjes lezen <-> luidruchtig feesten)

  4. Laat bepaalde elementen clashen met elkaar

    Je personage is erg goed in muziek en heeft een talent voor zingen, maar haar ouders willen dat ze dokter word en geen artiest. Of je personage houdt van katten, maar heeft een allergie. Het zijn van die kleine dingetjes die van je personage iets memorabel kunnen maken. Overdrijf hier wel niet mee, overkill is nooit echt een goed idee.

  5. Maak geen Mary-sues

    Mary-sues zijn personages die onlogisch redeneren en er toch altijd mee weg komen. Verder zijn ze gewoon saai. De stomste personages zijn diegene die geen stomme karaktereigenschappen hebben. Geef je personage slechte karaktertrekken, laat hen in iets mislukken, laat hen slecht zijn in iets. Perfecte mensen bestaan er niet, dit geld ook voor je personages. Zorg er voor dat er een soort balans is tussen goede en slechte eigenschappen. Iemand die heel erg slim, stoer, grappig en avontuurlijk is de slechte eigenschappen geven van "soms nogal eigenwijs", "luistert niet naar zijn/haar ouders" is bijvoorbeeld geen goede balans.

  6. Bijpersonages tellen ook mee!

    Zorg ervoor dat niet alleen je hoofdpersonage een vol karakter is, maar je bijpersonages ook. Bijpersonages kunnen heel goed dienen om bepaalde karaktereigenschappen bij je hoofdpersonage in de verf te zetten. Een rommelige luierik met een heel erg nette broer, een intimiderende kerel met zijn dochtertje, een erg dromerige en ambiteuze jongeman met een vriend die enorm down to earth is. Bijpersonages die dienen als stereotype sidekick en geen eigen persoonlijkheid hebben zijn niet erg interessant.

  7. Gebruik/vermijd stereotypes

    Stereotypes kunnen gemakkelijk zijn voor de lezer om ze meteen te identificeren, want ze eisen weinig denkwerk van zowel de lezer als de schrijver. Probeer wel het aantal stereotype personages klein te houden, en zorg ervoor dat de stereotypes vooral bijpersonages zijn die niet veel gezag hebben in het plot. Je kan stereotypes in je voordeel gebruiken als komische noot -de 'bomma', de Nerd- maar antagonisten en protagonisten zijn het leukste als ze anders zijn dan normaal, en een complexer karakter hebben dat doorheen het plot enige verandering meemaakt, hierbij ook mijn laatste tip:

  8. zorg ervoor dat ze een persoonlijkheidsverandering meemaken

    Oftewel is je plot niet interessant genoeg, oftewel besteed je te weinig tijd aan je personages als ze allemaal op het einde van je verhaal dezelfde persoon zijn gebleven. Stel je personage voor conflicten, zodat ze hun standaard houding en gebruiken wel moeten veranderen en ze een verbeterde -of juist slechtere- vorm van zichzelf zijn op het einde van je verhaal. Hou rekening met hun doelen, dromen en wensen

Reacties (2)


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen