10 tips om de middelbare school te overleven.

Dit zijn de tien dingen die ik graag had willen weten voor ik aan de middelbare school begon.

  1. Heb altijd een geodriehoek bij je.

    Het maakt niet uit of je hem gebruikt om daadwerkelijk iets op te meten, een rechte lijn in je schrift te tekenen of om je winged eyeliner te herstellen nadat je per ongeluk in je oog heb gewreven. Altijd bij je hebben.

  2. Het wordt allemaal een stuk interessanter zodra je er moeite in steekt.

    Er is zoveel kennis die ik had mee kunnen krijgen op de middelbare school, die ik nu best had willen hebben. Ik had een hekel aan natuurkunde, dus heb het nooit gekozen, maar hoe meer ik nu leer over licht, zwaartekracht en kwantum mechanica, hoe meer spijt ik heb dat ik er nooit examen in gedaan heb. Ik vond het bij voorbaat stom omdat het verplicht was. Probeer in elk vak de dingen te zoeken die je wel wil weten.

  3. Durf te vragen, durf te doen.

    Wees nieuwsgierig, wees enthousiast en wees leidend in je eigen proces. Je haat naar school gaan omdat het saai is? Probeer je eigen interesses te verwerken. Doe suggesties voor hoe het anders kan, ga bij de leerlingenraad, organiseer dingen. We hoeven niet passief te zijn. Waarom richten we geen clubs op? Waarom besteden we geen aandacht de verbetering van een systeem waar we zelf inzitten?

  4. Organiseren kan je leren.

    Vaak maak je aan het begin van de rit een indeling. Koop je voor alles een schriftje, of maak je voor alles een mapje aan op je laptop. Voor je het weet kom je erachter dat het helemaal niet handig is hoe je het hebt ingedeeld. Zelfs als je denkt 'maar dan moet ik alles opnieuw doen', deel het anders in. Je leert steeds beter hoe en waar je dingen het beste kan bewaren en opslaan, en het overzetten betekend alleen maar dat je het nog een keer doorleest en nog een opschrijft of typt. Een makkelijke vorm van herhaling dus. Vaak is je eerste indeling niet logisch, of overzichtelijk, dus wees niet bang om het zeker in het begin vaak aan te passen.

  5. Dat het in een avond kan, betekend niet dat het in een avond moet.

    We missen heel veel kansen, omdat we niet de tijd nemen om iets goed te doen. Meestal zeuren we dat het onmogelijk was om alles te doen, maar dat is misschien niet geheel waar. De tijd die je besteed aan scrollen op facebook of instagram, eindeloos foto's maken op snapchat? Dat is meer tijd dan je denkt. We vertellen onszelf dan vaak dat het even een momentje voor jezelf is, maar herinner jij je de helft van de dingen die je ziet? Wordt je er gelukkig van? Misschien kan je die tijd en energie beter in jezelf en je vaardigheden steken, niet?

  6. Geluk is niet altijd wat je denkt dat het is.

    Ik hoor sommige al denken: 'Maar als ik niet op insta moet scrollen omdat het me toch niet gelukkig maakt, waarom zou ik dan wel mijn huiswerk doen? Van school wordt ik toch ook niet gelukkig?'
    Soms moet je iets doen wat je minder leuk vindt om bij een uiteindelijk doel te komen. Als je op insta of facebook scrolt, ben je ook bezig om te zorgen dat je op een gegeven moment wel iets kan doen dat je gelukkig maakt.
    Als je school echt niet leuk vindt, of interessant, moet je je blijven bedenken dat het je wel opties geeft. Als je geen HAVO doet, maar VMBO omdat je geen moeite wil doen, ga je er ook mee moeten dealen dat je voor jezelf heel veel kansen en opties elimineert, of een stuk langer op school moet zitten voor die kansen. Hoe harder je in het begin je best doet, hoe makkelijker en comfortabeler het einde is. Dat je uiteindelijk een opleiding kan doen die je leuk vindt, of een baan krijgt waar je echt blij mee bent, zorgt er indirect toch echt voor dat je prestatie op de middelbare school je gelukkig hebben gemaakt.

  7. Leraren zijn ook mensen.

    Ik had een mentor in jaar vier, die met mij regelmatig sprak over het feit dat ik vaak geen interesse had in school en hoe we dat konden veranderen. In jaar vijf had ik een mentor die durfde op te bellen als ik een aantal dagen afwezig was, met de vraag of ik echt ziek was, of dat ik gewoon geen zin had in school. Door deze twee mensen gingen het aantal te laat ingeleverde verslagen en het aantal gemiste uren drastisch omlaag. De meeste leraren zijn oprecht bereid te helpen als het gaat om problemen met interesse, focus of wat dan ook. Als leerling leek het altijd het einde van de wereld om gewoon een gesprek te voeren over wat ik voelde en lastig vond, maar nu ik volwassen ben had ik het fijn gevonden om leraren meer te betrekken bij de problemen in mijn leerproces, dan hadden ze me beter kunnen belgeleiden.

  8. Studiegroepjes zijn chill.

    Spreek met een aantal mensen af om samen te leren, en ga dan echt leren. Spreek af om na school samen even te blijven zitten, of in een tussenuur ergens aan te werken. En houd je aan die afspraak. Met elkaar discussiëren en overleggen en het aan elkaar uitleggen is één van de effectiefste manieren om de stof tot je te nemen. Tegelijkertijd zit je niet chagrijnig in je kamer te vervloeken dat je niet met je vrienden kan chillen. Dan kan je wel denken 'maar ik doe liever andere dingen met vrienden', maar sommige dingen moeten sowieso gebeuren. De optie is dan alleen of samen.

  9. Dingen waar je niks aan denkt te hebben, kunnen later nodig zijn.

    Had ik maar beter opgelet bij Frans, of mijn best gedaan bij Duits. Ik zou graag willen reizen als ik op een gegeven moment het geld heb, en ook al is mijn Engels prima, zou het onwijs cool en handig geweest zijn om meer talen te spreken dan ik nu doe.
    Ik dacht altijd dat ik nooit in mijn leven wiskunde, scheikunde of biologie nodig zou hebben, maar nu ik ouder word en een beter idee heb van wat ik met mijn leven wil doen, baal ik er toch flink van dat ik niet beter heb opgelet.
    Je weet niet wat er gaat komen in het leven, welke kansen je gaat krijgen. Je kan er dus maar beter in staan met zoveel mogelijk vaardigheden en kennis.

  10. Een handje voor echte vrienden is nog altijd beter dan een kudde aan volgers.

    Alles om leuk gevonden te worden. We sluiten mensen buiten, veranderen alles aan ons zelf, doen er alles aan om geen nerd te zijn, in de hoop dat andere mensen ons accepteren, dat we populair worden. We pesten andere voor een machtsgevoel, en wat bereiken we er uiteindelijk mee? Vier jaar aan half gemeende vriendschappen die spontaan verdwijnen wanneer je echt iemand nodig hebt. De middelbare school is de tijd om eigen meningen te vormen, om hobby's die echt bij je passen te vinden, om te worden wie je het meest gelukkig maakt. En die tijd laten we beïnvloeden door mensen die we ons over een aantal jaar geeneens meer zullen herinneren. Laat niks aan je voorbij gaan om 'erbij' te horen, wees dapper, en focus je op de paar vrienden die je daarin steunen.

Reacties (1)

  • IrisThePiris

    Helemaal mee eens. Vaak realiseren we dit pas als we volwassen worden, om er achteraf op terug te kijken. Dat herken ik ook.

    2 dagen geleden

Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen