• Als ik dit op zoek op Google, voor het betoog wat ik schrijven moet, kom ik zo ontzettend veel voorargumenten tegen en dan zit ik echt met een wtf hoofd. Sorry, maar als ik iets denk dan denk ik dat er te weinig rekening mee wordt gehouden? Er wordt echt zoveel bezuinigd op speciaal onderwijs en die kinderen worden naar een school gestuurd waar ze soms niet eens op een plek vallen. Kijk, natuurlijk, er zijn uitzonderingen. Sommige leerlingen die willen niet speciaal behandeld worden, maar soms heb je gewoon extra hulp nodig en scholen moeten dat kunnen aanbieden.

    Toen ik van speciaal onderwijs naar normaal basisonderwijs ging was ik wel in shock. Het was zó anders om mee te beginnen, maar op het reguliere onderwijs merkte ik pas hoeveel aandacht ik kreeg op speciaal onderwijs. Hoe klein de klassen waren en hoeveel individuele aandacht je kreeg. En nu, op diezelfde school waar ik elke dag met de bus gehaald en gebracht werd, is er zoveel bezuinigd dat zelfs kinderen niet eens meer opgehaald worden en geacht op de één of andere manier zelf naar school te komen.

    Te veel rekening gehouden met wat??? (kan ook totaal aan mij liggen)


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Alleen met labels die ze kennen en waar makkelijk mee te werken valt, naar mijn oordeel. Zoals dyslexie en ADHD, dat is makkelijk zat, dus die mensen krijgen wel genoeg aandacht.

    Wat ik jammer vind, is dat er geen tussenweg is voor veel mensen. Of je zit afgezonderd van normale kinderen op speciaal onderwijs (waar inderdaad vaak te flink op bezuinigd wordt, al is er in mijn stad net een hele nieuwe school gebouwd, inclusief kinderopvang, middelbare school en vervolgonderwijs), of je krijgt helemaal geen hulp op regulier onderwijs. Als je dan buiten de 'norm' voor stoornissen etc valt, heb je een probleem.


    Your make-up is terrible

    Tbh, ik ben het met je eens. Als ik kijk naar mijn school en de leerlingen met een label die ik ken (inclusief ikzelf) vind ik dat wij eigenlijk niets extra's van school krijgen, op een kwartier tijd op je toets na. Het is zelfs nog erger. Veel docenten weten niet hoe zij met label leerlingen om moeten gaan hier. Er wordt in het wilde weg gesmeten met extra tijd e.d. maar de begeleiding blijft achterwege. Als ik vanuit mijn eigen ervaring moet spreken, vind ik zeker niet dat er teveel rekening met hen wordt gehouden.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Chachki schreef:
    Alleen met labels die ze kennen en waar makkelijk mee te werken valt, naar mijn oordeel. Zoals dyslexie en ADHD, dat is makkelijk zat, dus die mensen krijgen wel genoeg aandacht.

    Wat ik jammer vind, is dat er geen tussenweg is voor veel mensen. Of je zit afgezonderd van normale kinderen op speciaal onderwijs (waar inderdaad vaak te flink op bezuinigd wordt, al is er in mijn stad net een hele nieuwe school gebouwd, inclusief kinderopvang, middelbare school en vervolgonderwijs), of je krijgt helemaal geen hulp op regulier onderwijs. Als je dan buiten de 'norm' voor stoornissen etc valt, heb je een probleem.


    ADHD lijkt me juist lastiger om mee te werken op scholen in het reguliere onderwijs. Meestal heb je al klassen van rond de 25-30 en dan heb je ook nog iemand als ADHD'er er tussen zitten. Het is niet lastig, als je als leerkracht weet je er mee om moet gaan, maar de helft weet echt niet wat ze daarmee aanmoeten en het kind krijgt (meestal) echt niet het soort aandacht wat ze nodig hebben.

    Eigenlijk zou de tussenweg gewoon zijn dat je leerkrachten een cursus geeft hoe ze met alle soorten mogelijke kinderen moeten omgaan. Iets meer aandacht besteden aan het kind, maar waardoor het niet ten koste gaat van andere kinderen. Alleen blijkt dat niet te kunnen, want dat kost geld en dat is er dan weer niet op dat gebied.

    (Als iemand nog goede tegenargumenten heeft, zeg het alsjeblieft!)

    [ bericht aangepast door Standal op 23 nov 2015 - 18:33 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ratonhnhake schreef:
    Tbh, ik ben het met je eens. Als ik kijk naar mijn school en de leerlingen met een label die ik ken (inclusief ikzelf) vind ik dat wij eigenlijk niets extra's van school krijgen, op een kwartier tijd op je toets na. Het is zelfs nog erger. Veel docenten weten niet hoe zij met label leerlingen om moeten gaan hier. Er wordt in het wilde weg gesmeten met extra tijd e.d. maar de begeleiding blijft achterwege. Als ik vanuit mijn eigen ervaring moet spreken, vind ik zeker niet dat er teveel rekening met hen wordt gehouden.


    Tijd bij dyslexie kan ik inderdaad begrijpen, maar daar stopt het. "Van fouten kun je leren," wordt er in ontzettend veel voorargumenten gezegd, maar hoe kun je van je fouten leren als je niet geholpen word met je fouten? Daar gaat het mij om. Op het speciaal onderwijs had ik logopedie, voor mijn uitspraak. Als er geld was, dan konden kinderen met dyslexie geholpen worden. Met extra tijd verhelp je geen fouten, maar zonder extra tijd verhelp je ook geen fouten. "Ga maar gewoon extra hard leren," kan je tegen een kind met dyslexie ook weer niet zeggen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Tijd bij dyslexie kan ik inderdaad begrijpen, maar daar stopt het. "Van fouten kun je leren," wordt er in ontzettend veel voorargumenten gezegd, maar hoe kun je van je fouten leren als je niet geholpen word met je fouten? Daar gaat het mij om. Op het speciaal onderwijs had ik logopedie, voor mijn uitspraak. Als er geld was, dan konden kinderen met dyslexie geholpen worden. Met extra tijd verhelp je geen fouten, maar zonder extra tijd verhelp je ook geen fouten. "Ga maar gewoon extra hard leren," kan je tegen een kind met dyslexie ook weer niet zeggen.


    Klopt. Ik heb echt enorm veel last van concentratieproblemen. Daarnaast kan ik ook totaal niet plannen. Je wilt niet weten hoe vaak ik gewoon regels heb moeten schrijven of dat ik er ben uitgestuurd omdat ik niet op zat te letten. Kay leuk, je geeft me op mn donder omdat ik het niet goed doe, prima, maar mag me dan ook verteld worden hoe het wel moet? Meerdere keren indien nodig, want ik blijf niet graag na omdat ik de concentratie van een pinda heb. Maar nee, ik heb het zelf uit mogen zoeken. Mijn school heeft me eerder bestempeld als een hopeloos project, in plaats van hulp te bieden. De enige "hulp" die ik heb gekregen was één of ander naschools ding zodat ik mijn huiswerk kon doen en dat was grotendeels omdat mn mentrix een hekel aan me had en niet zozeer omdat ze dacht dat ik hulp nodig had. Ik kan me de uren woordenlijsten overschrijven terwijl de rest v/d klas weg mocht nog altijd prima herinneren..


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Ratonhnhake schreef:
    (...)

    Klopt. Ik heb echt enorm veel last van concentratieproblemen. Daarnaast kan ik ook totaal niet plannen. Je wilt niet weten hoe vaak ik gewoon regels heb moeten schrijven of dat ik er ben uitgestuurd omdat ik niet op zat te letten. Kay leuk, je geeft me op mn donder omdat ik het niet goed doe, prima, maar mag me dan ook verteld worden hoe het wel moet? Meerdere keren indien nodig, want ik blijf niet graag na omdat ik de concentratie van een pinda heb. Maar nee, ik heb het zelf uit mogen zoeken. Mijn school heeft me eerder bestempeld als een hopeloos project, in plaats van hulp te bieden. De enige "hulp" die ik heb gekregen was één of ander naschools ding zodat ik mijn huiswerk kon doen en dat was grotendeels omdat mn mentrix een hekel aan me had en niet zozeer omdat ze dacht dat ik hulp nodig had. Ik kan me de uren woordenlijsten overschrijven terwijl de rest v/d klas weg mocht nog altijd prima herinneren..


    Het zou toch zoveel handiger zijn als er iemand op school is die je daarmee helpt. Al is het van een andere instantie dan de school zelf, maar wel door de school is geregeld, is het zoveel beter. Een permanente hulp op school die je begeleid voor kinderen met een label (al klinkt "label" wel weer erg oppervlakkig en hard). Maar scholen hebben daar """""""""""het geld niet voor""""""""""""" maar wel om de hele god damn lading nieuwe brugklassers met een iPad te laten werken (die, ik noteer, de brugklassers maar voor een deel zelf betalen)

    Te veel rekening m'n ass

    [ bericht aangepast door Standal op 23 nov 2015 - 18:43 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Als niet-labelleerling zijnde (goed woord) kan ik me best wel voorstellen dat mensen, die net als ik geen label hebben, soms wel zitten van wtf waarom krijgen zij al die extra's. Als je niet weet wat er aan de hand is en hoe veel baat iemand erbij kan hebben lijkt het alsof bepaalde leerlingen voorgetrokken worden. Ja, ik wil ook wel een half rooster volgen. Ja, ik wil ook wel extra tijd. Wat dan vaak niet wordt gerealiseerd is dat de mensen die dit krijgen met genoeg andere shit moeten dealen, waardoor het geen extraatje is maar een benodigdheid.

    En ja, ik heb ook wel eens gezeten van waarom heeft diegene dat nodig. Ik ben ook niet heilig.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Waarschijnlijk verschilt het dan van school tot school (en misschien wel van label tot label), maar mijn school heeft zich altijd enorm ingezet voor leerlingen die iets extra's nodig hebben. Bijlessen, uitvergrootte toetsen, voorgelezen toetsen, een half uur extra tijd etc. Sommigen hoefden bepaalde toetsen ook niet meer te maken als dat niet haalbaar was.

    Dus bij mij was eigenlijk alles heel erg goed geregeld.

    Je hebt hier niet veel aan, maar ik wilde ook even iets positiefs zeggen xd


    I am an idiot, I move.

    Eddard schreef:
    Als niet-labelleerling zijnde (goed woord) kan ik me best wel voorstellen dat mensen, die net als ik geen label hebben, soms wel zitten van wtf waarom krijgen zij al die extra's. Als je niet weet wat er aan de hand is en hoe veel baat iemand erbij kan hebben lijkt het alsof bepaalde leerlingen voorgetrokken worden. Ja, ik wil ook wel een half rooster volgen. Ja, ik wil ook wel extra tijd. Wat dan vaak niet wordt gerealiseerd is dat de mensen die dit krijgen met genoeg andere shit moeten dealen, waardoor het geen extraatje is maar een benodigdheid.

    En ja, ik heb ook wel eens gezeten van waarom heeft diegene dat nodig. Ik ben ook niet heilig.


    Ik snap je frustratie. Nu kan ik ofcourse wel komen met het "jij wilt extra tijd? neem de stoornis er dan maar bij", maar daar heeft niemand wat aan want inderdaad, er is weinig begrip voor de andere partij. Naar mijn idee komt dat deels doordat men niet goed weet wat iets precies inhoudt, maar om eerlijk te zijn als jij met dusdanig problemen zit dat jij je niet kan focussen op school, denk ik dat er ook wel meer aan de hand is en dat daar ook echt wel begeleiding voor nodig is, zij het een mentor/vertrouwenspersoon, zei het een psycholoog. Wat dat betreft heb je in mijn ogen dan eigenlijk ook wel een beetje een label, maar dit is iets persoonlijks neem ik aan.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Mijn spellingstoetsen frustratie komt weer opzetten met het lezen van dit topic.:') Ik kon leren wat ik wilde, maar ik haalde als dyslect zijnde altijd een 1 en daar konden ze niks aan veranderen omdat het met examen normen te maken had. Begrijpelijk, maar voor de rest hulp aanbieden? Vergeet het maar, ik mocht het lekker zelf uitzoeken. Ook moesten we een keer een betoog of iets dergelijks schrijven en daar werd ook geen rekening gehouden met spelling terwijl dat 40/100 te behalen punten was. Nou ik had een 6 geloof ik en 28/100 punten aftrek vanwege de spelling, ik had dus gewoon een 8,8 gehad anders.--' zelfs niet dyslectici maken fouten, maar ik weet zeker dat ik anders wel een 8 had ofzo. Pfff.

    [ bericht aangepast door SPECS op 23 nov 2015 - 18:57 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    Sphericity schreef:
    Waarschijnlijk verschilt het dan van school tot school (en misschien wel van label tot label), maar mijn school heeft zich altijd enorm ingezet voor leerlingen die iets extra's nodig hebben. Bijlessen, uitvergrootte toetsen, voorgelezen toetsen, een half uur extra tijd etc. Sommigen hoefden bepaalde toetsen ook niet meer te maken als dat niet haalbaar was.

    Dus bij mij was eigenlijk alles heel erg goed geregeld.

    Je hebt hier niet veel aan, maar ik wilde ook even iets positiefs zeggen xd


    Ja, maar dat zijn ook echt goede dingen, of in mijn ogen is het zeker niet verkeerd. Dat valt ook niet onder "te veel rekening houden," lijkt mij. Daarom snap ik ook niet wat de voorstanders denken die beweren dat het allemaal te veel is. Als iemand van ons iets had, dan zouden we allemaal extra hulp willen, lijkt mij?

    Frustrerend af en toe


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Het zou toch zoveel handiger zijn als er iemand op school is die je daarmee helpt. Al is het van een andere instantie dan de school zelf, maar wel door de school is geregeld, is het zoveel beter. Een permanente hulp op school die je begeleid voor kinderen met een label (al klinkt "label" wel weer erg oppervlakkig en hard). Maar scholen hebben daar """""""""""het geld niet voor""""""""""""" maar wel om de hele god damn lading nieuwe brugklassers met een iPad te laten werken (die, ik noteer, de brugklassers maar voor een deel zelf betalen)

    Te veel rekening m'n ass


    Bij mij was alles redelijk goed geregeld vanuit instanties. Ik ben slechthorend en ik hoefde niet naar de dovenschool. Maar ik kreeg dus wel een persoonlijke begeleider vanuit de Dovenschool in Amsterdam, eerst eentje van de basisschool en daarna eentje van de middelbare school, die eens in de week langskwamen om me te helpen. Ik kreeg ook extra geld zodat school aanpassingen kon maken voor mij.
    Bij mij lag het probleem bij school, want zij deden er niks mee. Het geld werd niet gebruikt voor mij, het werd nergens aan besteed en ze hadden alles opgespaard. Geen idee wat ze er uiteindelijk mee gedaan hadden. Formulieren over mijn begeleiding werden pas aan het einde van het schooljaar afgemaakt in plaats van aan het begin en ik kreeg extra tijd (wtf) op mijn toetsen omdat ze geen zin hadden om andere dingen te verzinnen die echt hielpen. Dat terwijl ik niet de eerste slechthorende was die daar op school kwam. Ik heb zelfs mijn schoolexamen luisteren voor Engels niet mogen maken hierdoor. Mij kan je niet zeggen dat er nergens een regeling bestaat voor slechthorende leerlingen. Maar school wilde er gewoon niks aan doen.
    Uiteindelijk werd ik zelfs afgekeurd voor de extra begeleiding omdat ik 'te slim' was. Ik ging niet onderuit op school en ik had een hoog IQ, dus kreeg ik het ook niet meer.

    Dat geld waar je het over hebt, trouwens. Dat mogen scholen niet zelf bepalen. Als ze dat geld krijgen om iPads aan te schaffen, mogen ze het dus niet ergens anders voor gebruiken. Vaak zijn het subsidies.


    Your make-up is terrible

    Ratonhnhake schreef:
    (...)

    Ik snap je frustratie. Nu kan ik ofcourse wel komen met het "jij wilt extra tijd? neem de stoornis er dan maar bij", maar daar heeft niemand wat aan want inderdaad, er is weinig begrip voor de andere partij. Naar mijn idee komt dat deels doordat men niet goed weet wat iets precies inhoudt, maar om eerlijk te zijn als jij met dusdanig problemen zit dat jij je niet kan focussen op school, denk ik dat er ook wel meer aan de hand is en dat daar ook echt wel begeleiding voor nodig is, zij het een mentor/vertrouwenspersoon, zei het een psycholoog. Wat dat betreft heb je in mijn ogen dan eigenlijk ook wel een beetje een label, maar dit is iets persoonlijks neem ik aan.

    Maar dat bedoel ik ook, ik weet dat het niet rationeel is om op die manier te denken aangezien er écht wel iets aan de hand is als je een label krijgt, het is alleen dat je het soms niet kan helpen. Of je er iets mee doet (zeiken/pesten/gewoon vervelend doen) is een tweede, en dat heb ik ook nooit gedaan.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh en door die spellingstoets waar ik die 1 had gehaald heb ik twee jaar lang keihard moeten werken om een voldoende voor Nederlands te staan, anders was ik gemiddeld met een 7 geslaagd voor me se en misschien zelfs een 8. Frustrerend
    Wat betreft spellingstoetsen heb je geen zak aan extra tijd, als je de regels niet kent en niet kan onthouden wat je ook doet dan is extra tijd alleen maar meer tijd om je kapot te stressen en half te huilen boven je blaadje, meh.


    You were born original, don't die as a copy.

    Chachki schreef:
    (...)

    Bij mij was alles redelijk goed geregeld vanuit instanties. Ik ben slechthorend en ik hoefde niet naar de dovenschool. Maar ik kreeg dus wel een persoonlijke begeleider vanuit de Dovenschool in Amsterdam, eerst eentje van de basisschool en daarna eentje van de middelbare school, die eens in de week langskwamen om me te helpen. Ik kreeg ook extra geld zodat school aanpassingen kon maken voor mij.
    Bij mij lag het probleem bij school, want zij deden er niks mee. Het geld werd niet gebruikt voor mij, het werd nergens aan besteed en ze hadden alles opgespaard. Geen idee wat ze er uiteindelijk mee gedaan hadden. Formulieren over mijn begeleiding werden pas aan het einde van het schooljaar afgemaakt in plaats van aan het begin en ik kreeg extra tijd (wtf) op mijn toetsen omdat ze geen zin hadden om andere dingen te verzinnen die echt hielpen. Dat terwijl ik niet de eerste slechthorende was die daar op school kwam. Ik heb zelfs mijn schoolexamen luisteren voor Engels niet mogen maken hierdoor. Mij kan je niet zeggen dat er nergens een regeling bestaat voor slechthorende leerlingen. Maar school wilde er gewoon niks aan doen.
    Uiteindelijk werd ik zelfs afgekeurd voor de extra begeleiding omdat ik 'te slim' was. Ik ging niet onderuit op school en ik had een hoog IQ, dus kreeg ik het ook niet meer.

    Dat geld waar je het over hebt, trouwens. Dat mogen scholen niet zelf bepalen. Als ze dat geld krijgen om iPads aan te schaffen, mogen ze het dus niet ergens anders voor gebruiken. Vaak zijn het subsidies.


    Maar dat geld komt weer van de overheid vandaan. De overheid moet dan een afweging kunnen maken tussen wat is belangrijk en wat is niet belangrijk.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh