• De stelling van deze week luidt:
    Elke school moet één keer per jaar een themaweek organiseren rondom het thema racisme

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ja en neen. Ik sluit me aan bij het deel dat er meer aandacht moet gegeven worden aan racisme op school, een themaweek vind ik dan weer overdreven. Dan kan je een themaweek maken over elk thema, ik denk aan racisme, LGBTQ, pesten, Rode Neuzen (mentale problemen bij jongeren)... Er worden nu al heel wat themadagen en -weken georganiseerd op scholen waardoor het normale lesgebeuren niet kan doorgaan. Op een schooljaar tijd lijkt het me niet overdreven om te zeggen dat er slechts 10 'normale' lesweken zijn (op 41 weken). Met normale lesweken bedoel ik een week waarin geen extra activiteiten zijn gepland. Er is altijd wel iets: sportdag, schoolfeest, schoolfotograaf, bezinning, kleurenweek, een feestdag, schooluitstappen... Mogen we nog lesgeven?

    Er moet meer aandacht komen rond racisme maar niet op de manier zoals het vaak in de media komt. Zelf ervaar ik dat racisme vaak gezien wordt als mensen met een andere etnische afkomst die negatief worden benaderd door iemand uit het land zelf. vb. Een Belg is negatief tegenover iemand van andere etnische afkomst. Heel vaak wordt vergeten dat racisme ook omgekeerd voorkomt. Ik kan heel wat voorbeelden uit de praktijk aanhalen die op scholen gebeuren tussen leerlingen onderling maar ook tussen leerling en leerkracht.
    Het is niet (alleen) aan de scholen, maar het is ook de verantwoordelijkheid van de ouders.

    LeLouisx3 schreef:
    Ja en neen. Ik sluit me aan bij het deel dat er meer aandacht moet gegeven worden aan racisme op school, een themaweek vind ik dan weer overdreven. Dan kan je een themaweek maken over elk thema, ik denk aan racisme, LGBTQ, pesten, Rode Neuzen (mentale problemen bij jongeren)... Er worden nu al heel wat themadagen en -weken georganiseerd op scholen waardoor het normale lesgebeuren niet kan doorgaan. Op een schooljaar tijd lijkt het me niet overdreven om te zeggen dat er slechts 10 'normale' lesweken zijn (op 41 weken). Met normale lesweken bedoel ik een week waarin geen extra activiteiten zijn gepland. Er is altijd wel iets: sportdag, schoolfeest, schoolfotograaf, bezinning, kleurenweek, een feestdag, schooluitstappen... Mogen we nog lesgeven?

    Er moet meer aandacht komen rond racisme maar niet op de manier zoals het vaak in de media komt. Zelf ervaar ik dat racisme vaak gezien wordt als mensen met een andere etnische afkomst die negatief worden benaderd door iemand uit het land zelf. vb. Een Belg is negatief tegenover iemand van andere etnische afkomst. Heel vaak wordt vergeten dat racisme ook omgekeerd voorkomt. Ik kan heel wat voorbeelden uit de praktijk aanhalen die op scholen gebeuren tussen leerlingen onderling maar ook tussen leerling en leerkracht.
    Het is niet (alleen) aan de scholen, maar het is ook de verantwoordelijkheid van de ouders.


    Dat is heel afhankelijk van school tot school. Bij ons waren er bv amper weken met extra activiteiten, die vielen echt op 1 hand te tellen.

    En, hoewel 'omgekeerd' racisme bestaat, is dat geen systemisch probleem. Als witte persoon heb je bijna geen negatieve gevolgen omwille van je huidskleur. Als een zwarte persoon gemeen tegen je is op basis van je huidskleur, is dat natuurlijk ook totaal onaanvaardbaar, maar de basis waarop dat gebeurt, valt niet te vergelijken met de systemische discriminatie die mensen met een andere huidskleur ervaren.

    Over de stelling: ik zou het eerder bij een dag per jaar houden of het incorporeren in godsdienst/zedeleer of geschiedenis en er dan ook andere vormen van discriminatie (bv: homofobie, transfobie) bij betrekken. Het is wel een belangrijk onderwerp om het over te hebben, gezien er veel mensen zijn die vrij weinig weten over dit onderwerp. De boodschap van 'wees gwn lief tegen iedereen' is vaak niet genoeg.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Oneens. Racisme is zeker iets waar men als school attent op moet zijn (en dan bedoel ik alle vormen hiervan, niet enkel het stereotype beeld dat men vaak in de media afbeeld). Het is een onderwerp dat zeker besproken moet worden en wanneer het voorvalt moet hier consequent tegen opgetreden worden, maar naar mijn mening lok je enkel meer discussie uit door hier specifiek een themaweek over te maken.
    Ik merk dat het vaak een tegengesteld effect kan hebben door ergens té veel aandacht aan te besteden. Door een bepaalde overtuiging door iemands strot te duwen (Een uitdrukking die ik in mijn omgeving wel eens hoor rond dit onderwerp) creëer je juist meer haat soms.

    Een voorbeeld dat ik hierover wil aanhalen is feminisme. Ik ben volledig pro feminisme als je het bekijkt zoals het ooit begonnen is: vrouwen zijn evenwaardig aan mannen en verdienen gelijke rechten en kansen in deze maatschappij. De moderne vrouw staat sterk in haar schoenen en zo hoort het!
    Hedendaags is het begrip feminisme echter zo opgeklopt door allerhande beroemdheden, organisaties en de media dat ze niet langer opzoek zijn naar 'gelijkheid' maar juist soms mannen benadelen. Hierdoor creëer je een grotere aversie tegen vrouwen, wat het doel uiteraard voorbijstreeft.

    Nar mijn mening kan dit ook gebeuren met het onderwerp racisme wanneer je er té veel aandacht aan besteed. Beter om onze kinderen verdraagzaamheid en respect aan te leren voor iedereen. Of een persoon nu een andere huidskleur heeft, een andere geaardheid of gewoon een andere mening.

    [ bericht aangepast door Diaval op 1 aug 2020 - 17:16 ]


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Diaval schreef:
    Oneens. Racisme is zeker iets waar men als school attent op moet zijn (en dan bedoel ik alle vormen hiervan, niet enkel het stereotype beeld dat men vaak in de media afbeeld). Het is een onderwerp dat zeker besproken moet worden en wanneer het voorvalt moet hier consequent tegen opgetreden worden, maar naar mijn mening lok je enkel meer discussie uit door hier specifiek een themaweek over te maken.
    Ik merk dat het vaak een tegengesteld effect kan hebben door ergens té veel aandacht aan te besteden. Door een bepaalde overtuiging door iemands strot te duwen (Een uitdrukking die ik in mijn omgeving wel eens hoor rond dit onderwerp) creëer je juist meer haat soms.

    Een voorbeeld dat ik hierover wil aanhalen is feminisme. Ik ben volledig pro feminisme als je het bekijkt zoals het ooit begonnen is: vrouwen zijn evenwaardig aan mannen en verdienen gelijke rechten en kansen in deze maatschappij. De moderne vrouw staat sterk in haar schoenen en zo hoort het!
    Hedendaags is het begrip feminisme echter zo opgeklopt door allerhande beroemdheden, organisaties en de media dat ze niet langer opzoek zijn naar 'gelijkheid' maar juist soms mannen benadelen. Hierdoor creëer je een grotere aversie tegen vrouwen, wat het doel uiteraard voorbijstreeft.

    Nar mijn mening kan dit ook gebeuren met het onderwerp racisme wanneer je er té veel aandacht aan besteed. Beter om onze kinderen verdraagzaamheid en respect aan te leren voor iedereen. Of een persoon nu een andere huidskleur heeft, een andere geaardheid of gewoon een andere mening.


    Ik sluit me hier bij aan.


    26 - 02 - '16

    Diaval schreef:
    Oneens. Racisme is zeker iets waar men als school attent op moet zijn (en dan bedoel ik alle vormen hiervan, niet enkel het stereotype beeld dat men vaak in de media afbeeld). Het is een onderwerp dat zeker besproken moet worden en wanneer het voorvalt moet hier consequent tegen opgetreden worden, maar naar mijn mening lok je enkel meer discussie uit door hier specifiek een themaweek over te maken.
    Ik merk dat het vaak een tegengesteld effect kan hebben door ergens té veel aandacht aan te besteden. Door een bepaalde overtuiging door iemands strot te duwen (Een uitdrukking die ik in mijn omgeving wel eens hoor rond dit onderwerp) creëer je juist meer haat soms.

    Een voorbeeld dat ik hierover wil aanhalen is feminisme. Ik ben volledig pro feminisme als je het bekijkt zoals het ooit begonnen is: vrouwen zijn evenwaardig aan mannen en verdienen gelijke rechten en kansen in deze maatschappij. De moderne vrouw staat sterk in haar schoenen en zo hoort het!
    Hedendaags is het begrip feminisme echter zo opgeklopt door allerhande beroemdheden, organisaties en de media dat ze niet langer opzoek zijn naar 'gelijkheid' maar juist soms mannen benadelen. Hierdoor creëer je een grotere aversie tegen vrouwen, wat het doel uiteraard voorbijstreeft.

    Nar mijn mening kan dit ook gebeuren met het onderwerp racisme wanneer je er té veel aandacht aan besteed. Beter om onze kinderen verdraagzaamheid en respect aan te leren voor iedereen. Of een persoon nu een andere huidskleur heeft, een andere geaardheid of gewoon een andere mening.



    Ik wilde ook zoiets schrijven, dus ben blij dat iemand anders dat voor mij deed. :'D
    Ik sluit hier mij wel bij aan, het geld voor heel veel subculturen die worden benadeeld omdat het juist zoveel aandacht trekt, er schijnt geen middenweg meer te bestaan.

    Over het racisme, ja het gebeurt nog steeds, maar veel redeneringen komen wel uit het geschiedenis, zoals de slavernij enzo. De mensen die destijds deden aan slavernij zijn al jaren lang dood, en nog steeds wordt men de schuld aangepraat dat "zij" verantwoordelijk zijn voor het een of het ander.
    Ik denk niet dat juist dit onderwerp constant naar boven halen een ideaal standpunt is. Brengt meer slechts mee dan goeds.
    Maar probeer dat maar eens aan de grote menigte uit te leggen. :'D


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Lorem schreef:
    (...)


    Ik wilde ook zoiets schrijven, dus ben blij dat iemand anders dat voor mij deed. :'D
    Ik sluit hier mij wel bij aan, het geld voor heel veel subculturen die worden benadeeld omdat het juist zoveel aandacht trekt, er schijnt geen middenweg meer te bestaan.

    Over het racisme, ja het gebeurt nog steeds, maar veel redeneringen komen wel uit het geschiedenis, zoals de slavernij enzo. De mensen die destijds deden aan slavernij zijn al jaren lang dood, en nog steeds wordt men de schuld aangepraat dat "zij" verantwoordelijk zijn voor het een of het ander.
    Ik denk niet dat juist dit onderwerp constant naar boven halen een ideaal standpunt is. Brengt meer slechts mee dan goeds.
    Maar probeer dat maar eens aan de grote menigte uit te leggen. :'D

    Maar niet over racisme praten lost het probleem toch ook niet op? Het probleem met racisme is dat (in Amerika, ik ken de cijfers van Europa niet, maar die zullen wel ong gelijk zijn) een systemisch probleem is. Zwarte mannen worden bv vaker en zwaarder bestraft, zelfs als men corrigeert voor het feit dat ze meer misdaden plegen. Veel zwarte gemeenschappen zijn nog steeds heel erg benadeeld, waardoor weer meer jonge, zwarte mensen in de criminaliteit geduwd worden. Slavernij en red lining zijn natuurlijk een oorzaak, maar dat die twee nu zijn afgeschaft, maakt niet dat de gevolgen nu weg zijn. Red lining gebeurde volgens mij 60 jaar geleden nog. Er zijn mensen die vandaag de dag leven die dat hebben meegemaakt.
    En ja, je kunt het argument geven dat bv 'feminisme door de mensen hun strot wordt geduwd' maar vergeet aub niet al het goede wat feminisme heeft gedaan en nog steeds doet vandaag de dag. Het feit dat een groep met privilleges het oncomfortabel, vervelend en/of onnodig vindt, betekent niet dat verandering niet nodig is. En er moet over gesproken worden om verandering te kunnen veroorzaken.
    (Ik heb btw ook niet het gevoel dat het continu naar boven wordt gebracht, maar maybe that's just me.)

    [ bericht aangepast door Promare op 2 aug 2020 - 13:07 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Promare schreef:
    (...)
    Maar niet over racisme praten lost het probleem toch ook niet op? Het probleem met racisme is dat (in Amerika, ik ken de cijfers van Europa niet, maar die zullen wel ong gelijk zijn) een systemisch probleem is. Zwarte mannen worden bv vaker en zwaarder bestraft, zelfs als men corrigeert voor het feit dat ze meer misdaden plegen. Veel zwarte gemeenschappen zijn nog steeds heel erg benadeeld, waardoor weer meer jonge, zwarte mensen in de criminaliteit geduwd worden. Slavernij en red lining zijn natuurlijk een oorzaak, maar dat die twee nu zijn afgeschaft, maakt niet dat de gevolgen nu weg zijn. Red lining gebeurde volgens mij 60 jaar geleden nog. Er zijn mensen die vandaag de dag leven die dat hebben meegemaakt.
    En ja, je kunt het argument geven dat bv 'feminisme door de mensen hun strot wordt geduwd' maar vergeet aub niet al het goede wat feminisme heeft gedaan en nog steeds doet vandaag de dag. Het feit dat een groep met privilleges het oncomfortabel, vervelend en/of onnodig vindt, betekent niet dat verandering niet nodig is. En er moet over gesproken worden om verandering te kunnen veroorzaken.
    (Ik heb btw ook niet het gevoel dat het continu naar boven wordt gebracht, maar maybe that's just me.)


    Ik zeg ook niet dat het niet moet behandelt worden, het was een aansluiting op wat Diaval schreef.

    Het is wel zo, ieder geval in Nederland, dat dingen zoals de LGBTQ+ gemeenschap dat er een complete pride wordt gehouden wat over de top wordt gehaald. Mensen zien dat als negatief, en werkt averechts.
    Zoiets is nu gaande in Amerika, er zijn zoveel demonstraties, zoveel speeches, zoveel van alles dat het door iemands strot geforceerd wordt.

    Nogmaals, ik zeg dat we die subculturen moeten steunen, maar het wordt altijd over de top gedaan, en daarom vind ik niet dat het nodig is om een complete week daar aan te besteden op school.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Lorem schreef:
    (...)

    Ik zeg ook niet dat het niet moet behandelt worden, het was een aansluiting op wat Diaval schreef.

    Het is wel zo, ieder geval in Nederland, dat dingen zoals de LGBTQ+ gemeenschap dat er een complete pride wordt gehouden wat over de top wordt gehaald. Mensen zien dat als negatief, en werkt averechts.
    Zoiets is nu gaande in Amerika, er zijn zoveel demonstraties, zoveel speeches, zoveel van alles dat het door iemands strot geforceerd wordt.

    Nogmaals, ik zeg dat we die subculturen moeten steunen, maar het wordt altijd over de top gedaan, en daarom vind ik niet dat het nodig is om een complete week daar aan te besteden op school.

    Maar hoe behandel je het zonder te protesteren?

    Ik dacht dat iets van een 70% van de Amerikanen BLM steunt (ik heb het opgezocht en het is dus 65%, nog steeds de grote meerderheid). En Pride is volgens mij wel iets heel anders, hoor. Dat is meer een feestje om te vieren dat wij er ook mogen zijn ipv een actie die echt bedoeld is om gewaarwording te scheppen en discriminatie aan te pakken.

    [ bericht aangepast door Promare op 2 aug 2020 - 15:03 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Het probleem ligt nog steeds grotendeels in de opvoeding, ben ik van mening, dus dat horen de ouders voor een groot deel ook op te pakken met het kind. De ouders zijn wel het voorbeeld voor het kind.


    Don't walk. Run, you sheep, run.




Add Your Banner Here